Translate

Δευτέρα, 22 Απριλίου 2013

'' ΟΙ ΑΘΛΙΟΙ '' ΤΟΥ ΒΙΚΤΩΡ ΟΥΓΚΏ - ΑΝΑΦΟΡΕΣ ΣΤΟΝ ΕΛΛΗΝΙΣΜΟ


Κάποιο καλοκαίρι  όταν από το δημοτικό περνούσα  στο γυμνάσιο αγόρασα το πρώτο μου βιβλίο. ΟΙ ΑΘΛΙΟΙ του Βίκτωρ Ουγκώ . Το δεύτερο βιβλίο που αγόρασα ήταν το ΕΓΚΛΗΜΑ ΚΑΙ ΤΙΜΩΡΙΑ του Ντοστογιέφκυ. Και τα δύο βιβλία με επηρέασαν βαθύτατα και πιστεύω ότι  διαμόρφωσαν την προσωπικότητά μου . Πρέπει όμως τώρα να ομολογήσω ότι τότε , στην ηλικία των 12 ετών , και στα δύο βιβλία διάβασα την υπόθεση του έργου και απέφευγα τις αναλύσεις - σχόλια των έργων . Με κούραζαν και ομολογώ ότι μάλλον δεν τα καταλάβαινα . Πέρασε ο καιρός ,διάβασα αναρίθμητα βιβλία και το συμπέρασμα σήμερα είναι ότι τα δύο αυτά βιβλία είναι αξεπέραστα . Προφανώς είναι σύμπτωση τα δύο πρώτα βιβλία που αγόρασα να τα θεωρώ τα καλύτερα βιβλία . Ίσως είναι όπως και ο πρώτος νεανικός έρωτας.  Αξεπέραστος . Με την μόνη διαφορά σήμερα με τότε είναι ότι σήμερα διαβάζω τις αναλύσεις-σχόλια των έργων και όχι την υπόθεση των έργων . Δηλαδή σήμερα πηγαίνω στην ουσία των έργων και όχι στην επιφάνεια όπως την αντιλαμβάνομαι στην  ηλικία των 12 ετών . 
Εδώ θα καταγράψουμε μερικά κορυφαία σχόλια των ΑΘΛΙΩΝ όπως και τις αναφορές του Β. Ουγκώ στην αρχαία Ελλάδα , που όπως φαίνεται ήταν μυημένος .

134 - Με συγχωρείτε ,φίλοι για το καλαμπούρι . Άλλωστε και οι μεγαλοφυίες έπαιζαν κάποτε με τις λέξεις. Ο Μωυσής έκαμε λογοπαίχνιο με τον Ισαάκ, ο Αισχύλος με τον Πολυνείκη, η Κλεοπάτρα με τον Οκτάβιο . Θέλετε άλλο ; Ο Ιησούς έκαμε καλαμπούρι με το όνομα του Πέτρου ....
138 - Δόξα και τιμή στον Μπομπάρντ! Ο άνθρωπος αυτός είναι αρχαϊκός . Επειδή ,κυρίες μου πρέπει να μάθετε ότι και στην αρχαία Ελλάδα και Αίγυπτο υπήρχαν μπομπάρδες . Πάντοτε τα ίδια και τα ίδια και τίποτε καινούργιο . Τίποτε δεν έμεινε πρωτότυπο στην κτίσι του δημιουργού!Ουδέν κενόν υπό τον ήλιο ! Αυτή μπαίνει στο καίκι με αυτόν, όπως η Ασπασία έμπαινε στο στόλο της Σάμου με τον Περικλή . Έχετε ιδέαν τι ήταν η Ασπασία κυρίες μου ; Αν κι έζησε σε εποχές όπου οι γυναίκες δεν είχαν ακόμη ψυχή ,αυτή ήτανε ψυχή . Ψυχή φλογερότερη από τη φωτιά και συγχρόνως δροσερότερη  από την αυγή. Στην Ασπασία ενώνονταν τα δύο άκρα της γυναίκας . Θεά και .... Δεν λέγω το τελευταίο της επίθετο . 
218- Η συνείδησις είναι το χάος κάθε χίμαιρας ,κάθε επιθυμίας,κάθε αποπείρας. Είναι το συνεργείο των ονείρων ,το άντρον των ιδεών,για τις οποίες ο άνθρωπος ντρέπεται ,το πανδαιμόνιο των σοφισμάτων ,η παλαίστρα των παθών. Μπές μέσα από την πελιδνή όψι ενός ανθρωπίνου πλάσματος,που σκέπτεται και δες μέσα σ΄εκείνη την ψυχή και δες μέσα σ΄εκείνο το σκοτάδι. Κάτω από την εξωτερική σιωπή ,διαδραματίζονται γιγαντομαχίες ,όπως στον Όμηρο ,ορμούνε σε σύγκρουσι ύδρες και δράκοντες και σύννεφα φαντασμάτων , όπως στον Μίλτωνα ,σπείρες αλλόκοτες ,όπως στον Δάντη . Ζοφερό πράγμα αυτό ,το αχανές,το μέσα στον άνθρωπο,που μετράει με απόγνωσι μέσα σ΄ αυτές τις σκέψεις του εγκεφάλου και τις πράξεις του βίου του. 
329 - Στην μάχη του Βατερλώ ... Οι Σκώτοι αυτοί πεθαίνανε με το Τιπερέρυ στο νου τους,όπως οι Έλληνες επέθαιναν με την ανάμνησι του Άργους .
532 - Το χαμίνι εκπροσωπεί το Παρίσι.Το Παρίσι εκπροσωπεί τον κόσμο . Γιατί το Παρίσι είναι κάτι σαν σύνολο.Το Παρίσι είναι ο κολοφών του ανθρωπίνου γένους.Το Παρίσι έχει Καπιτώλιον , το δημαρχείον . Παρθενώνα , την εκκλησία της Παναγίας των Παρισίων.Αβεντίνον όρος το προάστειον του Αγίου Αντωνίου. Ιερά οδόν το μπουλβάρ των Ιταλών. Ναόν του Αιόλου ,την κοινή γνώμη.Κάθε τι που υπάρχει αλλού , βρίσκεται και στο Παρίσι.Το Παρίσι σημαίνει ,κόσμος.Το Παρίσι είναι αι Αθήναι , η Ρώμη,η Σύβαρις,η Ιερουσαλήμ.  
581 - Βλέπουμε ανθρώπους που φαίνονται γεννημένοι για νάναι το εναντίον , το αντίθετον.Ο Πολυδεύκης,ο Πάτροκλος , ο Ηφαιστίων ,ζουν υπό τον όρο να προηγήται αυτών ένας άλλος . Τ΄όνομά τους είναι συνέχεια και γράφεται πάντοτε μπαίνοντας μπροστά ο σύνδεσμος ''και''. Η ύπαρξίς των δεν ανήκει ολόκληρη σ΄αυτούς ,μα είναι η πίσω πλευρά της ειμαρμένης ενός άλλου ανθρώπου .  
Δημοσίευση σχολίου